Man siger, at næst efter
seksualdriften,, er togdriften den
sværeste at styre. Jeg har hørt, at der
i Hamborg er styr på begge dele. Så KMJK,
havde besluttet sig for at se nærmere på
de dele, især det med togdriften.
Dagen var oprandt for
udflugten til ”Modeltogets mekka”, den
6. april kl. 11:38, står 5, ikke helt
unge herrer, klar til at indlede sig på
en to dages tur, til ”Miniature
Wunderland” I Hamborg. Humøret, og
vejret var I top, og en udflugt med KMJK,
forgår naturligvis med tog. I Danmark
med IC og i Tyskland med REG.
Vi havde en 6 timers tur
foran os, og tiden blev brugt til
behagelig samvær, hvor drøftelse af de
forventede oplevelser blev blandet med
en drøftelse af vores egen klub. Der var
foretaget forskellig indkøb til turen,
John Svendsen, sørgede for en godbid til
ganen, og andre have drikkevarer med,
således at ingen ville lide sulte- eller
tørstedøden undervejs.
Togoplevelser blev det
også til på turen, vi kørte i en ny
dobbeltdækkervogn, men en dør nægtede at
samarbejde og toget holdt stille,
højtaleren meddelte, at man var i gang
med at læse brugsanvisningen, og efter
1/2 time, kom toget i gang igen. Det var
en oplevelse at komme over
Kielerkanalen, hvor en rundtur omkring
Rendsburg bragte os i en højde, således
at skibene kunne passere under os. Et
imponerende ingeniørkunstværk og en smuk
udsigt.
Med en lille
forsinkelse, kunne vi kl. 17:00 indtage
vores hotel ved Altona banegård. Lidt
sjovt at tænke sig at Danmarks grænse lå
her engang. Efter indkvartering,
indfandt tørsten sig, og det gode tyske
øl, blev indtaget på et nærliggende
værtshus. Sulten blev også lidt
påtrængende, men snitzler fås stadigvæk
på tyske restauranter. Nu mætte og med
slukket tørst vendte vi tilbage til
hotellet og efter en godnatøl, var det
sengetid, en hård dag ventede jo.
Hamborgs natteliv måtte klare sig uden
vores videre deltagelse.
Et solidt morgenmåltid,
startede dagen. Og med en nyindkøbt
busbillet fik vi en flot tur gennem
Hamburg til Miniature Wunderland. Der
var bestilt indgang mellem 10:00 og
11:00, vi startede vores rundtur kl.
10:30. Selve modelbanen, lader sig
vanskeligt beskrive, men de herved
liggende billeder taget af Erik
Dohlmann, samt de videoer som ligger på
Miniature Wunderland´s hjemmeside giver
et godt indtryk af, hvad man kan opleve
her. Det er dog vanskeligt at opleve
alle detaljer, med kun en dag til
rådighed.
Alle havde en fin dag på
modelbanen og vi kunne godt se at KMJK´s
modelbane ligger noget tilbage i forhold
til dette anlæg. Kl. 16:00, var den
almindelige træthed ved at melde sig, og
vi beslutte at bruge vores busbillet til
en søgning igennem byen. John Svendsen,
have præference for et værtshus nær
hovedbanen, men enten kunne John ikke
huske, hvor det var, eller også havde
værtshuset flyttet sig. Det viste sig at
værtshuset virkelig havde flyttet sig.
Vi fik igen tysk øl, og kom i selskab
med en klub af tyske fodbolds fan. Her
kunne vi også få snitzler, således, at
vi styrket kunne begynde hjemturen. Der
er ikke tilknyttet spisevogn til vores
rute i Tyskland. DSB leverer jo heller
ikke nogen service i den retning. På
selve banegården fordrev vi ventetiden
med en ny øl, men kl. 18:43 afgik vores
tog mod Korsør, toget blev dog forsinket
en del ved udkørsel af Hamborg, men vi
nåede vores videre forbindelser og stod
kl. 00.02 igen på Korsør banegård.
Jeg fik en meget positiv
tilbagemelding på turen, hvilket jeg som
tilrettelægger, er meget glad for.
Deltagere: John Svendsen,
Ole Stoltberg-Rohr, Erik Dohlmann,
Borris Kristensen, Ejgild Bruus
Jørgensen
Efterskrift: Det
er lidt trist: At se Danske stationer
fyldt med ubrugelige IC4 tog, når der på
Hamburg Hbf, står alle disse dejlige ECE
tog.